تشخیص سرطان ریه
نوشته شده توسط : spudgene

نمونه برداری یا بیوپسی بهترین روش تشخیص سرطان ریه است. تقریبا می توان گفت در همه موارد مشکوک، متخصص سرطان درخواست بیوپسی می دهد. بعد از تصویربرداری و آزمایش های اولیه، پزشک برای مطمئن شدن از عدم وجود سرطان، یا اطمینان به داشتن بیماری سرطان، از بافت های اندام مورد نظر نمونه برداری می کند.

نمونه برداشت شده از بدن فرد به آزمایشگاه منتقل شده و زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد. در مواردی که بیماری سرطان به وسیله نمونه برداری تشخیص داده شود، می توان به کمک بیوپسی، شدت و میزان پیشرفت آن را نیز تعیین کرد.

بنابراین بیوپسی در تشخیص و درمان سرطان بسیار موثر است. انتخاب روش نمونه برداری، بستگی به ناحیه و نوع اندام درگیر دارد. پزشک با توجه به شرایط بیمار و منطقه هدف، بیوپسی مناسب را انجام می دهد.

نمونه برداری توسط آندوسکوپی 

در این روش، پزشک لوله ای بلند، نازک و نرم را وارد اندام مورد نظر کرده و ناهنجاری ها را مشاهده می کند. سپس در صورت نیاز بخشی از آن را نمونه برداری کرده و به آزمایشگاه می فرستد.

نمونه ای از آندوسکوپی برای اندام های مختلف بدن:

کولونوسکوپی؛ این نوع آندوسکوپی مخصوص تشخیص سرطان ریه و سایر عارضه های مربوط به کولون و رکتوم می باشد. آندوسکوپ از راه مقعد وارد بدن شده و کولون (روده بزرگ) و رکتوم (راست روده) را بررسی می کند. در صورتی که در طول معاینه، پزشک توده غیر عادی را مشاهده کند، آن را برای بررسی های بیشتر برمیدارد.

آندوسکوپی معده؛ مشابه کولونوسکوپی می باشد با این تفاوت که برای بررسی ناهنجاری های معده استفاده می شود. لوله آندوسکوپ از راه گلو و مری پایین می رود تا به معده برسد. در صورتی که عارضه ای مشاهده شود، پزشک از آن نمونه برداری می کند.

برونکوسکوپی؛ از روش های تشخیص سرطان ریه و نای، آندوسکوپی به شیوه برونکوسکوپی می باشد. در این معاینه، لوله آندوسکوپ از طریق بینی یا دهان عبور کرده و پزشک آن را از مسیر گلو به پایین می فرستد تا ناهنجاری های احتمالی را مشاهده و برداشت کند.

نمونه برداری توسط سوزن 

پزشک به وسیله سوزن، مقداری از بافت و مایع مشکوک به سرطان یا عفونت را خارج می کند و با توجه به رنگ و ماهیت آن، سرطانی یا غیرسرطانی بودن سلول را تشخیص می دهد. نمونه برداری از سینه، کبد، پروستات و مغز استخوان توسط سوزن انجام می شود.

بیوپسیِ سوزنی ظریف و بیوپسیِ سوزنی هسته ای دو نوع نمونه برداری توسط سوزن، برای خارج کردن بافت های غیر طبیعی بدن هستند.

نمونه برداری توسط جراحی 

با توجه به تشخیص متخصص سرطان، ممکن است نمونه برداری به روش جراحی انجام شود. جراحی نیز بسته به ناحیه درگیر و میزان گسترش بیماری به دو شکل برشی و کلی برای تشخیص سرطان کاربرد دارد. در روش برشی، پزشکِ جراح تنها قسمت کوچکی از ناحیه درگیر را برمی دارد. اما بیوپسی کلی، به صورت یک عمل کامل انجام شده و تمام ناحیه غیرطبیعی در حین عملِ جراحی برداشته می شود.

بیوپسی توسط جراحی، بهترین روش تشخیص سرطان به شمار می رود. برای انجام نمونه برداری به روش جراحی، ممکن است بیمار تحت بیهوشی موضعی، بیهوشی عمومی (بیهوشی کامل) و یا بی حسی منطقه ای قرار بگیرد.

 





:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: